ISM Wargaming Lab iniciatyva pradėta 2024 m. rugsėjį, skirta karinių žaidimų (angl. wargaming) vystymo kompetencijų stiprinimui ISM Vadybos ir ekonomikos universitete. Šios kompetencijos itin aktualios švietimui, moksliniams ir taikomiesiems tyrimams, ypač vis stiprėjant geopolitiniams, socialiniams ir ekonominiams neapibrėžtumams. Karinių žaidimų metodas leidžia suprasti, kokie yra galimi ateities scenarijai vienoje ar kitoje situacijoje. ISM Wargaming Lab metodu mes siekiame:
- sustiprinti studentų ir darbuotojų įgūdžius kuriant ir taikant simuliacinius žaidimus mokymosi ir tyrimų tikslais;
- kurti ir viešinti mikrožaidimus apie aktualius Lietuvoje ir pasaulyje vykstančius procesus;
- bendradarbiauti su kitomis institucijomis ir paremti karinių žaidimų metodo taikymą;
- įsitraukti į tarptautinius akademinių ir profesionalių karinių žaidimų tinklus ir prisidėti prie šios srities vystymosi.
ISM Wargaming Lab platforma buvo sukurta remiantis į bakalauro studijose dėstomo Simuliacijų kūrimo ir taikymo dalyko patirtį. Šiame kurse studentai tyrinėja esamus žaidimus ir kuria savo politines ir ekonomines simuliacijas. ISM Wargaming Lab iniciatyvai vadovauja doc. dr. Pijus Krūminas su Ekonomikos ir politikos programos studentų pagalba. Jei turite klausimų, kreipkitės wargaming@ism.lt
Kas yra kariniai žaidimai (angl. wargaming)?
Nors yra daug skirtingų karinių žaidimų apibrėžimų, siūlome remtis Perla (2022) požiūriu, kad tai yra tikrovės modeliavimo metodas, leidžiantis žmonėms priimti sprendimus apibrėžtoje sintetinėje aplinkoje. Šie sprendimai paveikia tiek žaidėjus, tiek aplinką, o į šiuos pokyčius žaidėjams vėl tenka reaguoti.
Kariniai žaidimai kilo iš karybos ir gynybos sektoriaus, čia jie labiausiai ir išvystyti. Tačiau vis dažniau jie naudojami ir kitose srityse nuo krizių valdymo iki atsako pandemijoms planavimo. Metodas ypač svarbus ieškant atsakymų į klausimus, kai yra mažai empirinių duomenų ir dėl to labiau įprasti modeliavimo būdai nėra tokie tinkami. Užimdami tikrų veikėjų vaidmenis, žaidėjai gali drauge tyrinėti ir kurti ateities scenarijus ir taip nustatyti galimus iššūkius. Kariniai žaidimai negali išpranašauti ateities, tačiau leidžia ją geriau suprasti ir pasiruošti.
Apie Dr. Pijų Krūminą
Dr. Pijus Krūminas, ISM Finansų ekonomikos programos vadovas, Ekonomikos ir politikos programos docentas, pritaikė karinių strateginių žaidimų (angl. wargaming) metodiką Lietuvoje. P. Krūminas ISM universitete įkūrė ISM Wargaming LAB platformą, siekdamas su šiuo išskirtiniu mokymosi metodu supažindinti studentus, dėstytojus, tyrėjus, moksleivius ir visus, norinčius stiprinti strateginį ir kritinį mąstymą. Dr. Krūminas nuolat dalyvauja aukščiausio lygio kariniams žaidimams skirtuose renginiuose ir konferencijose, tokiose kaip King’s NATO ACT Wargaming Week, Connections UK ir kt. Jis ne tik domisi karinių žaidimų naujovėmis, bet ir aktyviai dalijasi, kaip šį metodą taiko Lietuvoje.
Dr. Krūminas apgynė ekonomikos mokslų daktaro laipsnį ISM Vadybos ir ekonomikos universitete bei įgijo politikos mokslų magistro laipsnį Vytauto Didžiojo universitete. Jo moksliniai interesai daugiausiai susiję su socialinių mokslų krypčių sankirta ir karinių žaidimų kaip modeliavimo metodo taikymu. P. Krūminas taip pat domisi žaidimų teorija ir politine ekonomija. Jis turi sukaupęs daugiau kaip dvylika metų dėstymo patirties.
ISM Wargaming Lab projektai
Naujausi ISM Wargaming Lab projektai, paremti analoginiais žaidimais:
- Miesto mūšio simuliacija, modeliuojanti Marijampolės gynybą. Žaidimas naudoja QUICK sistemą, sukurtą Briano Traino.
- Lengvo abstraktaus edukacinio žaidimo apie interesų grupes ir politiką kūrimas.
- Tyrimas apie edukacinę karinių žaidimų vertę, naudojant žaidimą „Flashpoint: South China Sea“, sukurtą Haroldo Buchanano. Projektas vykdomas su partneriais iš Université Paris-Est Créteil, Brunel University London ir Sarajevo universiteto.